این پایان نامه در 85 صفحه و در قالب ورد بوده که چکیده ای از متتن آن در زیر آمده است.
امیدواریم مورد استفاده و پسند دوستان قرار گیرد.
بخش اول: ولایت مطلقه فقیه ازدیدگاه امام خمینی
فصل اول : انتصابی یا انتخابی بودن رهبری:
برای
اثبات ولایت مطلقه برای ولی فقیه، لازم است انتصابی بودن آن را با ادله
عقلی و نقلی بیان کنیم و درضمن رد کردن انتخابی بودن رهبر و نقدآن، به
مقایسه دو نظریه انتصابی و انتخابی بپردازیم و درنهایت به اثبات به مفهوم
ولایت مطلقه فقیه، برای رهبر می پردازیم.
الف) ولایت انتصابی[2]:
امام
خمینی همانند بسیاری از فقها براین عقیده است که ولایت فقیه مشروعیت الهی و
مقبولیت مردمی دارد، یعنی ازیک طرف تمام فقها باالفعل از ناحیه معصومین
برای اعمال ولایت و اجرای احکام الهی منصوب شده اند و از طرف دیگر برای
اینکه ولایت آنها ازقوه به فعلیت برسد، باید مستقیم مورد پذیرش مردم
قراربگیرند.
دلایل
بسیار است که مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی آن را اثبات میکند که در این
تحقیق چند دلیل را بیان می کنیم و به تفصیل آن نمی پردازیم زیرا که سخن ما
در اثبات ولایت فقیه نیست و در مورد اختیارات ولی فقیه است.
دلیل اول:
اولاً:
خدا نه تنها خالق انسان است، بلکه او تنها مدبر و فرمانروای حقیقی است که
ولایت برمال و جان انسانها دارد: چراکه «ان الحکم الا لله»[3] به این مسأله
اشاره میکند.
ثانیاً :
خدا در عصر حضور با اذن و نصب خویش، معصومین را موظف به اجرای احکام الهی
نمودو به آنان ولایت مطلقه را عطاکرد، زیرا که خود فرموده است «النبی اولی
بالمومنین من انفسهم»[4] اما درعصر غیبت برای این که، این راه استمرار پیدا کند، فقهای جامع الشرایط را برای زعامت و ورهبری نصیب نموده است.
دلیل دوم:
دلیل دیگر همان دو روایت، مقبوله و توقیع است، چرا که در روایت آمده است «فانی قد جعلته
علیکم حاکماً[5]» و «فانی حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم»[6] که معنای
صریح درروایت این است که فقها برای اجرای احکام الهی نصب شده اند......