پایان نامه بررسی رابطه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد

پایان نامه بررسی رابطه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد

پایان نامه بررسی رابطه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد

دانلود پایان نامه بررسی رابطه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد

پایان نامه بررسی رابطه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 215 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 96

پایان نامه بررسی رابطه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی

و باورهای هوشی با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد 

فهرست مطالب

۱- ۱- مقدمه

۱- ۲- بیان مسأله پژوهش

۱- ۳- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

۱- ۵- اهداف پژوهش

۱- ۵- ۱- هدف اصلی

۱- ۵- ۲- اهداف فرعی

۱- ۶- سؤالات پژوهش

۱- ۷- فرضیه‏های پژوهش

۱- ۸- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی

۱-۸- ۱- تعاریف مفهومی

۱-       ۸- ۱- ۱- یادگیری خودتنظیمی

۱- ۸- ۱- ۲- باورهای هوشیپ

۱-۸-۸-۳- انگیزش پیشرفت

۱- ۸- ۲- تعاریف عملیاتی

۱- ۸- ۲- ۱- یادگیری خودتنظیمی

۱- ۸- ۲- ۲- باور های هوشی

۱- ۸- ۲- ۳- پیشرفت تحصیلی

۱-۹-مدل مفهومی پژوهش

فصل دوم

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش

۲- ۱- مقدمه

۲- ۲- مبانی نظری پژوهش

۲- ۲- ۱- نظریه های یادگیری

۲- ۲- ۱- ۱- نظریه‌های رفتاری

۲- ۲- ۱- ۱- ۱- نظریه شرطی‌سازی کلاسیک

۲- ۲- ۱- ۱- ۲- نظریه کوشش و خطا

۲- ۲- ۱- ۱- ۳-  نظریه شرطی‌سازی کنش‌گر

۲- ۲- ۱- ۲- نظریه‌های شناختی

۲- ۲- ۱- ۲- ۱- نظریه یادگیری گشتالت

۲- ۲- ۱- ۲- ۲- نظریه یادگیری معنی‌دار کلامی

۲- ۲- ۱- ۲- ۳- نظریه اجتماعی – شناختی

۱-       ۲- ۱- ۲- ۴- اصل یادگیری خودتنظیمی

۲- ۲- ۱- ۲- ۵- راهبردهای یادگیری خودتنظیم

۲- ۲- ۱- ۲- ۵- ۱- راهبردهای شناختی

۲- ۲- ۱- ۲- ۵- ۲- راهبردهای فراشناختی

۲- ۲- ۱- ۲- ۶- رابطه ی یادگیری خودتنظیم و پیشرفت یادگیری

۲- ۲- ۲- باورهای هوشی

۲- ۲- ۲- ۱- تعریف باور در رویکرد شناختی- اجتماعی

۲- ۲- ۲- ۱- ۱- نظریه ذاتی

۲- ۲- ۲- ۱- ۲- نظریه افزایشی

۲- ۲- ۲- ۱- ۳- پیامدها

۲- ۲- ۲- ۲- قدرت پیش بینی باورهای خودکارآمدی

۲- ۲- ۲- ۳- گرایش های فکری

۲- ۲- ۲- ۴- تعاریف گرایش های فکری

۲- ۲- ۲- ۵- تعاریف دیگر وابسته های گرایش های فکری

۲- ۲- ۲- ۶- نیاز به شناخت

۲- ۲- ۲- ۷- نیاز به خاتمه

۲- ۲- ۳- انگیزه پیشرفت

۲- ۲- ۳- ۲- منشأ انگیزه پیشرفت

۲- ۲- ۳- ۴- تأثیرات اجتماعی شدن

۲- ۲- ۳- ۵- تأثیرات شناختی

۲- ۲- ۳- ۶- تأثیرات رشدی

۲- ۲- ۳- ۷- الگوی اتکینسون

۲- ۲- ۳- ۸- نظریه مک کللند

۳-       ۲- ۳- ۹- انگیزه پیشرفت و ویژگی‌های افراد با انگیزه پیشرفت بالا

۲- ۲- ۳- ۱۰- آموزش انگیزه پیشرفت

۲- ۳- پیشینه پژوهش

۲- ۳- ۱- پژوهش های انجام شده در داخل کشور

۲- ۳- ۲- پژوهش های انجام شده در خارج کشور

فصل سوم

روش انجام پژوهش

۳- ۱- مقدمه

۳- ۲- روش شناسی پژوهش

۳- ۳- متغیرهای مورد بررسی

۳- ۴- ابزارهای پژوهش

۳- ۴- ۱- پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ)

۳- ۴- ۳- پرسشنامه باورهای هوشی

۳- ۴- ۴- انگیزش پیشرفت

۳- ۵- جامعۀ مورد مطالعه

۳- ۶- نمونۀ مورد مطالعه

۳- ۷- روش نمونه گیری

۳- ۸- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده

۴- ۱- مقدمه

۴- ۲- آمار توصیفی

۴- ۳- آزمون فرضیه‌ها

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

۵- ۱- مقدمه

۵- ۲- بررسی سوالات و فرضیه ها

۵- ۳- محدودیت ها

۵-۴- پیشنهادات پژوهشی

۵- ۵- پیشنهاد کاربردی

منابع فارسی

منابع لاتین

ضمائم

پرسشنامه باورهای هوشی

آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس

۱- ۱- مقدمه

امروزه تقریبا همه کسانی که طرفدار توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش شروع می کنند عدم آگاهی به روش های تعلیم و تربیت موجب زیان های زیادی خواهد شد. ما در مدارس و دانشگاه اندیشه ها را آموزش می دهیم اما چگونگی اندیشیدن و چگونه یادگرفتن را آموزش نمی دهیم. یادگیرندگان از معلومات اشباع می شوند اما انگیزه آموختن از آنها گرفته می شود. نمره های خوب می گیرند، اما احساس ارزش و خودباوری ندارند. مدارس ما کودکانی با انگیزه درونی، کنجکاو و خود انگیخته از خانواده ها به امانت می گیرند اما افرادی بی انگیزه که احساس ارزشمندی و خودباوری نمی کنند، از مدارس و دانشگاه فارغ التحصیل می شوند.

انگیزه مهم ترین پیش نیاز و قلب یادگیری است و یادگیری هدف آموزش است (بیابانگرد،۱۳۸۴). انگیزه پیشرفت یکی از مهم ترین انگیزه های هر فردی است که برای نخستین بار مورای آن را مطرح کرد. به طورکلی، انگیزه پیشرفت را می توان میل فردی به برتریداشتن، موفقیت و وظایف دشوار و انجام آ نها بهتر از دیگران تعریف کرد (چن، ۲۰۰۷). انگیزه پیشرفت دارای ابعاد درونی و بیرونی است که رفتار فرد را هدایت می کند و تحت تأثیر قرار می دهد (دسی و رایان،۲۰۰۰)انگیزه درونی را انگیز های تعریف کرده اند که از خود فرد سرچشمه می گیرد و نتیجه آن لذت بردن از فرایند افزایش شایستگی فرد در ارتباط با وظایف دانشگاهی و تحصیلی است. دانشجویانی که به طور درونی برانگیخته می شوند فعالیت هایی مانند یادگیری، انجام وظایف و موفقیت را برای احساس خشنودی درونی خود انجام می دهند. از سوی دیگر، انگیزه بیرونی انگیز ه ای است که به منظور دریافت یا اجتناب از دریافت چیزی هدایت می شود. دانشجویان با انگیزه درونی برای رضایت فردی تلاش می کنند، در حالی که دانشجویان با انگیزه بیرونی برای کسب نمره مطلوب یا دریافت پاداشهایی مانند جایزه در تلاشند (پورآتشی و همکاران، ۱۳۹۳).

یکی از عواملی که می تواند بر انگیزه دانش آموزان تاثیر داشته باشد یادگیری است. در نظریه شناختی اجتماعی، نوع یادگیری که اصطلاحاً یادگیری خود تنظیمی  نامیده می شود، یادگیری را هم از بعد آموزشی و هم از بعد پرورشی مدنظر قرار داده است. شانک (۲۰۰۵) خودتنظیمی را چنین تعریف می کند : فرد خود تنظیم، تفکرات، احساسات و اعمالش را فعالانه و بطور نظام مندی برای رسیدن به اهدافش جهت می دهد. از این تعریف روشن می شود که فرد به سمت اهداف خود، جهت گیری می کند، تفکرات، احساسات و

اعمال خود را به منظور کسب این اهداف شکل می دهد و بطور نظام مند به سمت این اهداف حرکت می کند (سلیمان نژاد، ۱۳۸۶).

زیمرمن(۲۰۰۰) راهبردهای یادگیری خود تنظیمی را نوعی یادگیری تعریف کرد، که در آن دانش آموزان به جای آن که برای کسب مهارت و دانش بر معلمان، والدین یا دیگر عوامل آموزشی تکیه کنند، شخصا کوشش های خود را شروع و هدایت می کنند(مونتالو، ۲۰۰۴).خود تنظیمی سه ویژگی اساسی دارد شامل:

۱٫ آگاهی از تفکر؛ شامل اندیشیدن و تحلیل موثر فرد از عادت های خود است.۲٫ کاربرد راهبردها؛ شامل خزانه روبه رشد راهبردهای فرد برای یادگیری، مطالعه، کنترل هیجانات و پیگیری اهداف این راهبردها است.۳٫انگیزش مداوم؛ اشاره به انتخاب و تلاش مداوم در فرایند یادگیری دارد (خانی، باقری و دانشیار، ۱۳۹۲). از جمله عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی میتوان از عوامل انگیزشی و شناختی نام برد. الگوی دوئک (۲۰۰۰) که مبتنی بر رویکردی شناختی  اجتماعی است به بررسی رابطه این عوامل با پیشرفت تحصیلی می پردازد. در این الگو، باورهای هوشی و اهداف پیشرفت مورد توجه اند. باورهای هوشی شامل بر باور هوشی افزایشی و باور هوشی ذاتی اند. باور هوشی افزایشی به این مطلب اشاره دارد که هوش کیفیتی انعطاف پذیر و قابل افزایش است. در مقابل، باور ذاتی، هوش را کیفیتی ثابت و غیرقابل افزایش می داند. دانش آموزانی که دارای باور هوشی افزایشی هستند بر بهبود شایستگی هایشان و اکتساب دانش جدید تأکید دارند و برای غلبه بر ناکامی ها و شکست های گذشته تلاش می کنند. ولی دانش آموزان دارای باور هوشی ذاتی، بر دستیابی به عملکرد خوب تمرکز می کنند و برای غلبه بر مشکلات حداقل تلاش را به خرج می دهند. به عقیده دوئک (۲۰۰۰)، باورهای هوشی عوامل جانبی رفتار هستند و مستقیماً بر عملکرد تأثیر نمی گذارند.با توجه به مطالب بیان شده، نیاز به مطالعه رابطه میان راهبرد یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی با پیشرفت تحصیلی احساس می شود. بنابراین هدف از انجام این پژوهش «بررسی رابطه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی با انگیزش  پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه در سال ۹۴-۹۳» می باشد.

 

دانلود پایان نامه بررسی رابطه آگاهی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد

پایان نامه تصحیح و تحقیق مثنوی‌های گنج روان و گلدسته بینش کشمیری

پایان نامه تصحیح و تحقیق مثنوی‌های گنج روان و گلدسته بینش کشمیری

پایان نامه تصحیح و تحقیق مثنوی‌های گنج روان و گلدسته بینش کشمیری

دانلود پایان نامه تصحیح و تحقیق مثنوی‌های گنج روان و گلدسته بینش کشمیری

شعر قرن یازدهم
مثنوی سرایی
بینش کشمیری، گلدسته
گنج روان
کسب درآمد اینترنتی
دانلود مقاله
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پروژه
دانلود پرسشنامه
دانلود فایل
دانلود پاورپوینت
دانلود کتاب
دانلود نمونه سوالات
دانلود گزارش کارآموزی
دانلود طرح توجیهی
کار در منزل
دانلود
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل docx
حجم فایل 1648 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 193

 پایان نامه تصحیح و تحقیق مثنوی‌های گنج روان و گلدسته بینش کشمیری

 

چکیده

میرجعفر بیک متخلص به بینش کشمیری در قرن یازدهم در کشمیر به دنیا آمد و از همان ابتدای جوانی، عمرش را صرف یادگیری خود کرد. اشعار او در مدح پیامبر(ص)، امام رضا و حضرت علی(ع) نشان دهندة ارادت او به شیعیان است همچنین مدح چهار خلیفه و اعتقاد به ترتیب خلافت آنها نشان می‌دهد که وی در مذهب شیعه تندرو نبوده است. بینش شاعری مثنوی سراست، ولی قصیده وغزل نیز در دیوان او دیده می‌شود. دیوان بینش شامل یک خمسه، قصاید و غزلیات اوست.

گنج روان دومین مثنوی بینش است که در جواب اسکندرنامه و به نام اورنگ زیب سروده شده است که شامل 32 بخش و 1087 بیت می‌باشد. این مثنوی داستان اصلی ندارد. پس از حمد و سپاس خداوند و پیامبر اسلام از شب معراج و خصوصیات آن سخن می‌گوید. توصیف شهرهای کرمان و کاشان را دارد و در چهاربخش از مثنوی، چهار فصل را توصیف کرده و به خصوصیات هر فصل می‌پردازد و چون نظامی، ساقی نامه را در اشعار خود گنجانده است.

بینش در این اثر با زبانی ساده و روان عقاید و افکار خود را بیان می‌کند. امّا گلدسته، سومین مثنوی از خمسة بینش کشمیری است ولی آن را در برابر لیلی و مجنون نظامی سروده است. این مثنوی از 28 قسمت تشکیل شده و 990 بیت دارد. بینش در این مثنوی هم پس از حمد و ستایش خداوند به مدح پیامبر پرداخته نام خلفای راشدین را می‌آورد و اورنگ زیب را می‌ستاید و سخن و کلام حق و آفریده‌های او را همچون ماه و زمین می‌ستاید. حضرت خضر و آدم و ابراهیم را مدح می‌کند و در ستایش عقل و عشق سخن به میان می‌آورد. این مثنوی هم داستان و تنة اصلی ندارد و بینش، افکار و عقاید و روح لطیف خود را به زبان شعر ترسیم می‌کند. این تحقیق کوششی است در راستای تصحیح و شناسایی دو نسخة گنج روان و گلدسته.

 

فهرست مطالب

عنوان                                               صفحه

 

مقدمه 1

فصل اول: معرفی شاعر

 

 

مختصری دربارۀ احوال و اشعار بینش کشمیری 3

وضعیت علمی شاعر 3

سفرها 4

مذهب شاعر 5

مرگ شاعر 5

ممدوحان شاعر 5

فصل دوم: سبک شاعر

 

سبک هندی 8

سبک بینش 8

ادب غنایی 9

منظومه سرایی 10

فصل سوم: آثار شاعر

 

آثار بینش 12

بینش ابصار 12

گنج روان 12

گلدسته 13

مثنوی شور خیال 13

مثنوی رشتة گوهر 13

 

 

غزلیات بینش 13

قصاید بینش 14

جواهرنامه 14

مقلدان اسکندرنامه نظامی 14

 

 

نظیره‌های اسکندرنامه 15

مقایسة گنج روان با اسکندرنامه 17

مثنوی گنج روان.....................................................................................................................18

 

 

دربارة گنج روان 19

تمثیلات گنج روان 21

 

ساقی نامه 21

ساقی نامه بینش کشمیری 25

 

ترکیبات 27

تصویرسازی های شاعرانه 27

 

سخن 30

شب معراج 30

 

تفکّر بینش در گنج روان 31

آوردن نام گنج روان در مثنوی 31

آوردن نام بینش در مثنوی گنج روان 33

مختصات خطی گنج روان 33

 

ترکیبات گنج روان 34

 

اضافة تخصیصی 35

اضافة بیانی 35

اضافة تشبیهی 35

 

اضافة استعاری 35

 

اضافة اقترانی 36

کاربرد بیان و بدیع در گنج روان 36

مهمترین آرایه‌ها در گنج روان 36

 

تشبیه 36

 

تشبیه 36

تشبیه جمع 36

تشبیه مفروق 37

تشبیه ملفوف 37

تشبیه تفضیل 37

استعارة مصرحه 37

مجاز 37

 

 

تلمیح 38

مراعات نظیر 38

 

تکرار 38

 

کنایه 39

ایهام 39

ایهام تناسب 39

اغراق 39

 

 

تضاد 40

حسن تعلیل 40

استفاده از اصطلاحات عامیانه 40

استعارة مکنیه 40

 

تشخیص 40

 

جناس 41

جناس تام 41

جناس زاید (مذیّل) 41

جناس مرکب 41

جناس مضارع 41

جناس اشتقاق 41

ساختار مثنوی گلدسته 42

تقلید از نظامی 43

مقلّدان لیلی و مجنون نظامی 44

نظیره‌های لیلی و مجنون 44

مقایسة گلدسته با لیلی و مجنون نظامی 49

دربارة گلدسته 49

ترکیبات گلدسته 50

 

اضافة تشبیهی 50

 

کاربرد بیان و بدیع در «گلدسته» 51

مهمترین آرایه‌ها در «گلدسته» 51

تشبیه 51

استعاره 51

 

مراعات نظیر 51

واج آرایی 52

تضاد 52

اغراق 52

ایهام 52

ایهام تضاد 53

تلمیح 53

حسن تعلیل 54

 

جناس گلدسته 54

نتیجه 55

فصل چهارم: مثنوی موسوم به گنج روان و گلدسته

 

مثنوی موسوم به گنج روان 59

 

حمد صانع ذوالجلال و مهیمن متعال جلّ جلاله و عمّ نواله 59

حمد حق سبحانه و تعالی اعظم شأنهُ 61

حمد قادر بیچون جلت قدره 63

مناجات به درگاه مجیب الدّعوات اکمل شأنه 64

نعت سید المرسلین و خاتم النبیین صلّی الله علیه و آله و السلّم 66

نعت سرور کاینات خلاصة موجودات صلی الله علیه و آله و سلّم 68

تعریف صبح سعادت تأثیر 70

صفت لیله المواج 71

تعریف براق آسمان سیر 73

مناقب خلفا رضوان الله تعالی علیهم اجمعین 76

مدح پادشاه اسلام خاقان عالمگیر خلّد الله ملکه و سلطانه 79

تعریف سخن 81

ستایش کلام معجز بیان باری تعالی جلّ قدره 82

تعریف قلم 84

تمثیل 87

تعریف ولایت و شهر کرمان جنّت نشان 87

مدح وزارت و اقبال پناه حشمت و شوکت دستگاه میرزامحمّد قاسم سلمة الله تعالی 90

تعریف شهر کاشان فردوس نشان 92

مدح سیادت و نجابت دستگاه عزّت و اجلال میرجمشید حفظهُ الله تعالی 93

چهار فصل اول تعریف بهار عالم آرا 95

تعریف بنارس 96

فصل دویم تعریف تابستان 96

فصل سیوم تعریف خزان مختلف الوان 97

فصل چهارم تعریف زمستان 99

ساقی نامه 100

خطاب با ساقی 102

خطاب با مطرب 104

تعریف میخانه 105

ستایش پیر می‌

پرستان 106

 

خاتمه 107

تمثیل 108

مناجات بدرگاه مجیب الدّعوات جلّ جلاله 109

مثنوی موسوم به گلدسته 112

 

 

حمد خالق لایزال و مهیمن متعال جلّ جلاله و عمّ نواله 112

مناجات به درگاه ربّ الارباب و مسببّ الاسباب 113

نعت سرور کاینات و خلاصة موجودات صلّ الله علیه و آله 114

مناقب خلفا رضوان الله تعالی علیهم اجمعین 117

مدح امیر کبیر خاقان عالمگیر خلّد الله ملکه و سُلطانه 119

تعریف سخن که گوهر تابناک خلقت انسانیست 120

ستایش کلام مَیمَنت انجام باری تعالی جلّ جلاله 122

خطاب به آفتاب عالمتاب که گل سرسبد آسمانهاست 123

خطاب با زمین که نقطة قلم صنعست 126

تعریف کعبة معظّمه که قبله

گاه ارض و سمات 127

 

خطاب با ماه عالم آرا 128

خطاب به آتش جهان افروز 129

ثنای حسن که بهاری است از چمن آفرینش 131

خطاب با مهتر ارباب تجرید خضر صاحب دید علیه

السّلام 132

 

تعریف عقل که حلّال مشکلاتست 133

خطاب با مهتر عالم حضرت آدم صلوات الله علیه 135

تعریف عشق که از ستایش مستغنی است 137

خطاب به آسمان که محیط جملة اشیاست 138

صفت دل که خلاصة خلقت آب و گلست 140

داستان درویس ادهم و شاه ابراهیم 141

صفت باد که بادیه کرد عالم شوقت 144

مدحت روح پاک که بهار گلشن وجودست. 146

تعریف کشمیر جنّت نظیر 147

تعریف ولایت پنجاب و شهر دلکش لاهور 149

حکایت 151

تعریف قلم که اوّلین مدّ خامة قدرتست 156

مناجات به درگاه مجیب الدّعوات و رافع السّموات 157

منابع 161

 

 

 

 

دانلود پایان نامه تصحیح و تحقیق مثنوی‌های گنج روان و گلدسته بینش کشمیری

پایان نامه تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه

پایان نامه تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه

پایان نامه تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه

دانلود پایان نامه تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه

پایان نامه تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه
 تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه
پایان نامه تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی
فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه
دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1718 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 85

پایان نامه تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه

چکیده:

کرم غوزه‌ی پنبهHelicoverpa armigera (Hübner)  یکی از مهم‌ترین آفات اقتصادی محصولات مختلف کشاورزی با گستره‌ی جغرافیایی وسیع می‏باشد. تأثیر رقم‌های مختلف لوبیا از جمله لوبیا سفید (رقم‌های پاک، دانشکده و شکوفا)، لوبیا چیتی (رقم تلاش) و لوبیا قرمز (رقم‌های اختر، صیاد و ناز) روی برخی پارامترهای زیستی armigera .H تحت شرایط آزمایشگاهی (دمای 1±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±65 درصد و دوره‏ی نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی) و فعالیت برخی از آنزیم‏های گوارشی لاروهای سن چهارم و پنجم این آفت تحت شرایط مزرعه‏ای مطالعه شد. طبق نتایج به دست آمده، طولانی‌ترین دوره‌ی لاروی و دوره‌ی رشدی قبل از بلوغ armigera .H مربوط به رقم اختر (به ترتیب 716/0±88/19 و 896/0±58/37 روز) و کوتاه‌ترین این دوره‌ها مربوط به رقم پاک (به ترتیب 323/0±13/14 و 419/0±81/31 روز) بود. بیشترین باروری روزانه روی رقم ناز (3/11±54/126 تخم) و کم‌ترین میزان آن روی رقم دانشکده (42/7±33/88 تخم) بود. کم‏ترین و بیشترین نرخ خالص تولیدمثلی (R0) کرم غوزه‏ی پنبه به ترتیب روی رقم اختر (6/15±5/93 ماده/ماده/نسل) و رقم تلاش (143±5/585 ماده/ماده/نسل) مشاهده شد. مقادیر نرخ ذاتی افزایش جمعیت (rm) و نرخ متناهی افزایش جمعیت (λ) کمترین مقدار روی رقم اختر (به ترتیب 007/0±115/0 و 008/0±12/1 بر روز) و بیشترین مقادیر آن‏ها روی رقم تلاش (به ترتیب 007/0±173/0 و 009/0±19/1 بر روز) مشاهده شد. طولانی‌ترین زمان دو برابر شدن جمعیت (DT) روی رقم اختر (43/0±98/5 روز) بود. میانگین مدت زمان یک نسل (T) روی ارقام مختلف از 43/0±92/36 و 43/1±92/44 روز متفاوت بود که به طور معنی‏داری کوتاه‌ترین آن روی رقم تلاش و طولانی‌ترین آن روی رقم دانشکده بود. کم‏ترین فعالیت آمیلولیتکی لاروهای سن چهارم و پنجم H. armigera روی برگ رقم ناز (به‏ترتیب 029/0±205/0 و mU/mg 009/0±238/0) بود. لاروهای سن چهارم و پنجم پرورش یافته روی غلاف رقم تلاش کم‏ترین فعالیت آمیلولیتیکی را (به‏ترتیب 054/0±326/0 و mU/mg 150/0±219/0) نشان دادند. کم‏ترین فعالیت پروتئولیتیکی لاروهای سن چهارم و پنجم H. armigera به‏ترتیب روی برگ ارقام اختر و ناز (به‏ترتیب 005/0±104/0 و U/mg 347/0±666/0) و غلاف رقم اختر (به‏ترتیب 033/0±612/1 و U/mg 267/0±260/2) بود. نتایج نشان داد که رقم اختر رقم نامناسبی برای تغذیه‏ی armigera H. بود.

فهرست مطالب

عنوان ............................................................................................................................. صفحه

فصل اول مقدمه

1-1- مقدمه ....................................................................................................................................................................... 2

1-2- کرم غوزه­ی پنبه H. armigera ........................................................................................................................... 6

1-2-1- جایگاه H. armigera در رده­بندی حشرات .................................................................................................. 6

1-2-2- مناطق انتشار کرم غوزه‏ی پنبه........................................................................................................................... 6

1-2-3- دامنه‌ی میزبانی و نحوه‌ی خسارت H. armigera ....................................................................................... 6

1-3- برخی از روش‏های کنترل H. armigera ........................................................................................................... 7

1-3-1- کنترل زراعی ...................................................................................................................................................... 7

1-3-2- آفت‌کش‌های بیولوژیک ................................................................................................................................... 7

1-3-3- کنترل شیمیایی .................................................................................................................................................. 8

1-3-4- استفاده از ارقام مقاوم ........................................................................................................................................ 8

1-4- پارامترهای دموگرافیکی H. armigera روی هفت رقم لوبیا و مرور پژوهش‏های انجام شده .......................9

1-5- دستگاه گوارشی حشرات ..................................................................................................................................... 11

1-6- اسیدیته­ی دستگاه گوارش در حشرات ............................................................................................................... 12

1-7- آنزیم­های گوارشی در حشرات ............................................................................................................................ 12

1-7-1- آنزیم­های گوارشی پروتئاز .............................................................................................................................. 13

1-7-2- آنزیم های گوارشی آمیلاز ............................................................................................................................ 13

1-7-3- مرور پژوهش‏های انجام شده در زمینه‏ی فعالیت آنزیم‏های گوارشی پروتئاز و آمیلاز ...............................14

فصل دوم مواد و روش­ها

2-1- تهیه و کاشت ارقام مختلف لوبیا ........................................................................................................................ 16

2-2- پرورش آزمایشگاهی H. armigera ................................................................................................................ 16

2-3- اندازه‏گیری پارامترهای زیستی H. armigera ............................................................................................... 20

2-3-1- جدول زندگی ................................................................................................................................................... 20

2-3-1-1- جدول زندگی تک جنسی ......................................................................................................................... 20

2-3-1-2- جدول زندگی دو جنسی ............................................................................................................................ 23

2-4- سنجش فعالیت آنزیم‏های گوارشی .................................................................................................................... 25

2-4-1- تهیه‏ی عصاره‏ی آنزیمی از روده‏ی میانی لارو H. armigera ................................................................. 25

2-4-2- تهیه­ی بافر ...................................................................................................................................................... 27

2-4-3- سنجش فعالیت پروتئازی ............................................................................................................................... 27

2-11- سنجش فعالیت آمیلازی .................................................................................................................................. 27

2-5- تجزیه آماری داده‏ها ............................................................................................................................................. 28

2-13- تجزیه کلاستر فعالیت آنزیم­های گوارشی روده­ی میانی لارو H. armigera ........................................... 29

فصل سوم نتایج

3-1- پارامترهای زیستی H. armigera روی هفت رقم لوبیا ............................................................................ 31

3-1-1- طول دوره‏ی مراحل زیستی نابالغ ................................................................................................................. 31

3-1-2- طول دوره‏ی تخمریزی، باروری روزانه و باروری کل .................................................................................. 33

3-1-3- طول عمر و طول دوره‏ی زندگی حشرات کامل و نسبت جنسی ............................................................... 35

3-1-4- پارامترهای جدول زندگی ................................................................................................................................ 36

3-1-4-1- پارامترهای جدول زندگی به دست آمده از جدول زندگی تک جنسی (Female-based life table)39

3-1-4-2- پارامترهای جدول زندگی به دست آمده از جدول زندگی دو جنسی  (Age-stage, two-sex life table)    39

3-1-5- پارامترهای تولیدمثلی ...................................................................................................................................... 47

3-1-6- پارمترهای رشد جمعیت (حاصل از جدول زندگی تک جنسی و دو جنسی) .............................................. 48

3-2- تعیین فعالیت آنزیمی ........................................................................................................................................... 52

3-2-1- فعالیت پروتئولیتیکی لاروهای H. armigera ....................................................................................... 52

3-2-2- فعالیت آمیلولیتیکی لاروهای H. armigera ......................................................................................... 52

3-3- تجزیه کلاستر پارامترهای زیستی و فعالیت آنزیم­های گوارشی عصاره­ی روده­ی میانی لاروهای H. armigera     55

فصل چهارم بحث

4-1- پارامترهای زیستی H. armigera روی ارقام مختلف لوبیا ............................................................................ 57

4-1-1- دوره‌ی رشدی قبل از بلوغ ............................................................................................................................. 57

4-1-2- دوره تخم ریزی و میزان باروری و طول عمر حشرات بالغ H. armigera ............................................. 58

4-1-3- پارامترهای تولیدمثلی H. armigera ......................................................................................................... 59

4-1-4- جدول زندگی (پارامترهای رشد جمعیت) تک جنسی و دوجنسی .............................................................. 61

4-2- تعیین فعالیت آنزیمی H. armigera روی ارقام مختلف لوبیا ...................................................................... 64

4-2-1- فعالیت پروتئولیتیک کل .................................................................................. 65

4-2-2- فعالیت آمیلولیتیک کل .................................................................................................................................. 66

4-3- تجزیه کلاستر پارامترهای زیستی و فعالیت آنزیم­های گوارشی پروتئاز کل و آمیلاز H. armigera ...67

4-4- نتیجه‏گیری نهایی ................................................................................................................................................ 68

4-5- پیشنهادات ............................................................................................................................................................ 69

منابع. ................................................................................................................................................................................ 70

دانلود پایان نامه تأثیر لوبیا روی پارامترها و فعالیت برخی آنزیم های گوارشی کرم غوزه ی پنبه

پایان نامه بررسی تطبیقی حق انتفاع در فقه و حقوق ایران

بررسی تطبیقی حق انتفاع در فقه و حقوق ایران

پایان نامه کارشناسی ارشد «MA» رشته حقوق خصوصی بررسی تطبیقی حق انتفاع در فقه و حقوق ایران چکیده مبحث حق انتفاع از مباحث مهمی است که در کتب فقهی وحقوقی در ابواب مختلف مورد بحث واقع است تعریفی که فقه و قانون مدنی برای حق انتفاع بیان نموده این استحق انتفاع حقی است که به موجب آن شخص می تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی

دانلود بررسی تطبیقی حق انتفاع در فقه و حقوق ایران

پایان نامه  کارشناسی ارشد «MA» رشته حقوق خصوصی
بررسی تطبیقی حق انتفاع در فقه و حقوق ایران
بررسی تطبیقی حق انتفاع
دسته بندی حقوق
فرمت فایل word
حجم فایل 175 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 106

پایان نامه  کارشناسی ارشد «M.A»

رشته: حقوق خصوصی

بررسی تطبیقی حق انتفاع در فقه و حقوق ایران

 

چکیده

مبحث حق انتفاع از مباحث مهمی است که در کتب فقهی وحقوقی در ابواب مختلف مورد بحث واقع است. تعریفی که فقه و قانون مدنی برای حق انتفاع بیان نموده این است:حق انتفاع حقی است که به موجب آن شخص می تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد استفاده کند (ماده 40 قانون مدنی). این تعریف حق انتفاع به معنای اعم را در برمی گیرد ولی حق انتفاع به معنای اخص دارای اقسام محدودتری است. چنانکه حق انتفاع در معنای اخص خود شامل: عمری، رقبی، سکنی و حبس مطلق می باشد. حق انتفاع با مفاهیم دیگر حقوقی همچون حق ارتفاق، و حق مالکیت تفاوت هایی دارد هر چند منتفع این حق را دارد که حق انتفاع را به دیگری واگذار کند ولی در کنار بهره  ای که در مال موضوع حق انتفاع می برد، مسئول حفاظت از عین است و نبایستی از آن سوء استفاده کند، و گرنه مسئول جبران خسارات وارده بر عین است. پرداخت مخارجی که برای بهره برداری از عین لازم است بر عهده منتفع می باشد مالک نیز می تواند ملک خود را به رعایت حق منتفع بفروشد، و یا آن را برای پس از انقضاء مدت انتفاع به اجاره واگذار کند. در میان اسبابی که سبب زوال حق انتفاع می شود برخی اسباب مشترکی هستند که موجب زوال حق انتفاع با سایر حقوق عینی می باشند همانند تلف مال موضوع حق گروهی دیگر اسبابی هستند که با حق ارتفاق اشتراک می باشند.

 

کلمات کلیدی:حق انتفاع در فقه – حق انتفاع در حقوق ایران

مقدمه

الف)بیان مسئله

حق انتفاع» به لحاظ لغوی، ترکیب اضافی حق و انتفاع می باشد؛ حق در لغت به معنای راست، درست، حقیقت و نصیب آمده است . و بنابه اعتقادی، امتیازی است که قانون به اشخاص می دهد تا عملی را انجام دهد و به تعبیری، « سلطه ای است که شخص بر شخص دیگر یا مال یا شیئی دارد که جعل و اعتبار می شود»  انتفاع در لغت مصدر  باب افتعال و از ریشه نفع و به معنای نفع گرفتن و سود بردن می‌باشد . حق انتفاع در بیان مقنن، عبارت است از «حقی که به موجب آن شخص می‌تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد، استفاده کند». با تدقیق در متن قانونی موجود یعنی ماده 40 قانون مدنی، باید افزود که کلمه ملک به معنی مالکیت است و منظور از مال مورد حق انتفاع، اعم از عین مال می باشد. به عبارتی غرض از ذکر عبارت « عین آن» در متن ماده فوق، اصل مال است یعنی شخص می تواند از مالی که اصل آن در ملکیت دیگری است یا مالک خاص ندارد، استفاده کند . وفق ماده 46 قانون مدنی انتفاع به سه دسته قابل تقسیم می باشد: دسته اول به عمری، رقبی و سکنی و دسته دوم به وقف و دسته سوم به حق انتفاع از مباحات اختصاص داده شده است . در حق انتفاع، مال و منافع در مالکیت شخصی دیگر بوده و فقط شخص دارای حق انتفاع، حق استفاده و بهره ‌برداری از آن را دارد، نه حق مالکیت بر آن؛ به تعبیری، مال موضوع حق انتفاع دارای دو صاحب حق می باشد: منتفع، که حق استفاده و بهره‌ برداری از عین به او واگذار شده است؛ و مالک، که صاحب عین است و در اثر قرارداد، سهم بزرگی از حقوق خود را به منتفع واگذار کرده است . در اصطلاح فقهای امامیه این واژه دارای دو معنی می باشد، اول به معنای حقی که به موجب آن شخص می‌تواند از ملک غیر بهره‌ مند شود؛ و دوم، به معنای مطلق بهره‌مندی است که به اقتضای موارد فرق می‌کند. در فقه، حق انتفاع و مسائل آن به صورت منظم، تئوریک و کلاسیک، مورد بحث و توجه قرار نگرفته است، بلکه تنها به بیان احکام و شرایط و مقررات خاص هر یک از مصادیق آن بسنده شده است. در کتب فقهی تحت عنوان «عطایا» چهار عنوان مورد توجه قرار گرفته و احکام و شرایط هر کدام ذکر شده ؛ عناوین مزبور عبارتند از: صدقه، هبه، سکنی و حبس؛ که فقط برخی از انواع آن شامل اقسام حق انتفاع می شوند. مثل سکنی و حبس. نتیجه این بی اعتنایی به تئوری سازی در فقه هم آن است که در تمام موارد حق انتفاع، با عنوان عقدی که برای برقراری آن مورد استفاده قرار گرفته یکسان دانسته شده و از عنوان عقد مربوط جهت معرفی حق انتفاع موضوع آن عقود استفاده شده، مانند حق انتفاع ناشی از عقد وقف، وقف نامیده شده است  در ماده 29 قانون مدنی مقرر شده است که اشخاص نسبت به اموال علاقه هایی را ممکن است داشته باشند: مالکیت(عین و منفعت)، حق انتفاع، حق ارتفاق به ملک غیر، این قسم از حقوق، «حقوق عینی» نامیده می شوند، و آثارشان این است که صاحب حق می تواند مستقیماً در حدود قانون از مال مورد حق، استیفاء حق خود را بنماید و یا می تواند آن را در نزد هر کسی باشد تعقیب و مطالبه نماید . از بررسی مقررات قانون مدنی در باب حق انتفاع این طور استنباط می شود که قانون مدنی پنج طریق را برای برقراری حق انتفاع پذیرفته و مورد شناسایی قرار داده است، طرق مزبور عبارتند از، ایقاع، عقد لازم و جایز، شرط ضمن عقد و به موجب قانون تحت عنوان حق انتفاع از مباحات . مضافاً اینکه، برای صحت حق انتفاع شرایطی ضروری است، اولاً، حق انتفاع با عقد و قرارداد ایجاد می‌شود. ثانیاً، موضوع حق انتفاع باید مالی باشد که استفاده از آن موجب از بین رفتن خود مال و عین آن نباشد. ثالثاً، دارنده حق انتفاع (منتفع) باید در حین و زمان عقد موجود باشد.رابعاً، در حق انتفاع، قبض و تسلط منتفع بر مال مورد انتفاع شرط صحت عقد می‌باشد. از جنبه های مبهم مسئله مورد بحث که می توان مطرح نمود. این امور می توانند باشند: آیا حق انتفاع قابل اسقاط می باشد ؟ برخی اسقاط آن را بی اثر می دانند .  برخی با توجه به لازم بودن عمری و رقبی و سکنی معتقدند تا انقضای مدت هیچ یک از طرفین نمی توانند آن را فسخ کنند ولی می توانند با تراضی آن را اقاله کنند . دیگر جنبه های مجهول مسئله این است که حق انتفاع با مالکیت منافع چه فرقی دارد ؟ ایا حق انتفاع قابل انتقال است ؟ آیا حق انتفاع می تواند با عوض انجام گیرد ؟ حالات زوال حق انتفاع چه هستند

 

فهرست مطالب

 

چکیده     ‌ح

الف)بیان مسئله      ‌ط

ج)سوالات تحقیق    ‌ک

د)پیشینه تحقیق      ‌ل

و)اهداف تحقیق      ‌ن

ز)روش تحقیق       ‌ن

فصل اول

1-1-1 معنای لغوی حق انتفاع           1

1-1-2- معنای حقوقی حق انتفاع         2

1-1-3- ماهیت حق انتفاع     2

1-2- اقسام حق انتفاع          3

1-2-1- عمری      3

1-2-2- رقبی       4

1-2-3- سکنی      6

1-2-4- حبس مطلق            9

1-2-5- وقف        13

1-2-5-1- شرایط وقف        17

1- 2- 5- 2- شرایط مال مورد وقف     19

1-2-5-4- تقسیمات وقف      24

1-2-6- انتفاع از مباحات ؛   25

1-2-6-1- تقسیمات مباحات  25

1-2-6-2- اقسام مباح اصلی  27

1-2-6-3- اقسام مباح عرضی            27

1-2-6-4- شرایط احیاء       28

فصل دوم

2-1- عقد انتفاع     31

2-2- شرایط انتفاع 32

2-3- احکام انتفاع  32

2-4- تکالیف مالک 33

2-5- حقوق منتفع   34

2-5-1- تکالیف منتفع          35

2-6- اسباب زوال  37

2-7- واگذاری انتفاع           38

2-8- قرار دادن انتفاع بر معدوم          39

2-9- ضمان مال انتفاع        40

2-10- مقایسه انتفاع با مالکیت منافع    40

2-10-1- ملکیت   40

2-10-2- مالکیت   41

2-10-3- مالکیت از دیدگاه قرآن         42

2-10-4- مطلق بودن مالکیت            43

2-10-5- انحصاری بودن مالکیت       44

2-10-6- دائمی بودن حق مالکیت       44

2-10-7- عناصر ملکیت      45

2-10-8- فرق انتفاع با مالکیت منافع   46

2-11- مقایسه انتفاع با ارتفاق            47

2-12- مقایسه اجاره با انتفاع 48

2-13- مقایسه عاریه با انتفاع 51

2-13-1- فرق عاریه با انتفاع            52

فصل سوم

         3- 1- آثار حق انتفاع نسبت به منتفع    54

3- 1- 1- قلمرو وحدود حق انتفاع        54

3- 1- 2- حاکمیت عرف      54

3- 1- 3- واگذاری حق انتفاع 55

3- 2- تکالیف منتفع            57

3- 2- 1- سوء استفاده نکردن از مال موضوع حق            57

3- 2- 2- حفاظت عین         59

3- 2- 4- پرداخت مخارج لازم برای انتفاع        64

3- 3- آثار حق انتفاع نسبت به مالک    66

1- 3- 3- وضع مالک در برابر منتفع   66

3- 2- 2- اختیار انتقال مال موضوع حق           68

3- 4- اسباب زوال حق انتفاع 71

3- 4- 1- اسباب مشترکی که موجب زوال حق انتفاع و سایر حقوق عینی است :            71

3- 4- 1- 1- تلف مال موضوع حق     71

3- 4- 1- 2- اعراض صاحب حق       72

3- 4- 1- 3- فک ملک        73

3- 4- 1- 4- شرط خیار       74

3- 5- اسبابی که با حق ارتفاق مشترک است       74

3- 5- 1- جمع شدن دو عنوان مالک و منتفع در یک شخص            74

3- 5- 2- جلوگیری از اعمال حق در ده سال       75

3-6- اسبابی ویژه حق انتفاع  77

3-6-1- انقضاء مدت عمر    77

3-6-2- پایان دت حق انتفاع  78

3-6-3- رجوع مالک در حبس مطلق    80

3-7- نتیجه زوال حق انتفاع  81

3-7-1- رد شیء موضوع حق به مالک 81

 نتیجه گیری      83

منابع عربی          89

 

A comparative study of law and the rights of beneficial rights in Iran

 

Abstract

 

Beneficial rights is an important topic of discussion in legal religious books in different fields is discussed. Definition of beneficial rights law and civil law expression is a right to which the person can gain financial or other property while its owner is certain uses (Article 40 of the Civil Code). This definition is meant to benefit, whether it takes the form of beneficial rights in the proper sense has been more limited. In its strictest sense, as the beneficial rights including life, Ruby, settlement and custody is absolute. Beneficial rights to other legal concepts such easement and right of ownership differences, although the beneficiary has the right to assign beneficial rights to another. But with interest in the subject property to his advantage, the same protection and should not abuse it, otherwise the same is liable to compensate the damages. Costs that are necessary for the operation of the benefit is the same. The owner can also sell your property with respect to beneficiaries, or to gain time after the expiration of the lease transfer. Among the causes that led to the decline of the profit to be some common causes that led to the decline of beneficial rights with other rights are objective.

 

Keywords: beneficial rights jurisprudence - Rights beneficial rights in Iran

دانلود بررسی تطبیقی حق انتفاع در فقه و حقوق ایران

پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

پایان نامه کارشناسی ارشد «MA» رشته حقوق بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن چکیده جهان سوم اصطلاحی‌ست که در نیمه دوم قرن بیستم در اشاره به کشورهای توسعه‌نیافته از نظر اقتصادی و کشورهایی که در جهان اول و جهان دوم قرار نمی‌گیرند، به کار می‌رفت جرم در لغت به معنای «گناه» آمده است و در اصطلاح، علیرغم تعاریف زیادی که از جرم ش

دانلود پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

پایان نامه کارشناسی ارشد «MA» رشته حقوق

بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن
دسته بندی حقوق
فرمت فایل doc
حجم فایل 153 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 155

پایان نامه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: حقوق

بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن

چکیده

 

جهان سوم اصطلاحی‌ست که در نیمه دوم قرن بیستم در اشاره به کشورهای توسعه‌نیافته از نظر اقتصادی و کشورهایی که در جهان اول و جهان دوم قرار نمی‌گیرند، به کار می‌رفت. جرم در لغت به معنای «گناه» آمده است. و در اصطلاح، علیرغم تعاریف زیادی که از جرم شده هنوز هم این موفقیّت بدست نیامده تا از جرم، آنچنان تعریفی به عمل آید که مورد قبول همگان قرار گیرد و در زمان و مکان واجد ارزش باشد و دلیل این امر نیز این است که پدیدۀ جرم بر حسب دانشمندان و محققان دارای مبانی و صور گوناگون بوده، به سخنی دیگر، آنچه که از نظر یکی جرم محسوب می‌شود بر حسب دیگری نه تنها ممکن است عنوان جرم به خود نگیرد، بلکه امکان دارد که حتی عملی پسندیده به شمار آید. جامعه ایرانی دچار جرم و جنایت و انحرافات بوده و هست. این جریان به سادگی تقلیل نخواهد یافت. زیرا به میزانی که جامعه در مسیر توسعه قرار گرفته، حوزه انحرافات نیز توسعه خواهد یافت. برای فهم آسیب های اجتماعی در ایران بهتر است در حول و حوش سنت دورکیمی قرار گرفته و با توجه به بی ارتباطی بعضی از اصول و نکات این سنت با شرایط جامعه ایرانی، رویکردی مرتبط با جامعه ایرانی از این سنت استحراج کرده و فهم جامعه ایرانی به لحاظ وضعیت آسیبی اش، ممکن تر شود.جامعه ایرانی، چندلایه است. ظاهری ترین لایه آن انتظام است و میل به نظم. در حالی که پنهان ترین لایه جامعه میل به بی نظمی  و اختلال است. این نوع داوری درمورد جامعه ایرانی با توجه به شواهد موجود در مورد انحرافات و آسیب ها حاصل شده است. از طرف دیگر، جامعه ایرانی ساحت دوگانه خاصی دارد. یک صورت این ساحت، وجود سازمانهای اجتماعی ضعیف است و صورت دیگر آن فردیت خودخواه و خود مدار است. عدم در هم شدگی این دو صورت است که بروز وظهور آسیب ها را ممکن و ماندگار می کند. آسیب ها در ایران کمتر ریشه در فردیت – به معنای مدرن- آن دارد. بلکه بیشتر ریشه در ناتوانی پیوند بین فردیت و ساختارها می باشد. برای بهبود شرایط می بایستی فردیت را تقویت و سازمانهای اجتماعی را متکثر کرد

 

 

 

کلمات کلیدی – جرم و جنایت- جهان سوم

 

 

 

 فهرست مطالب

 

1- بیان مساله. 7

 

2- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 9

 

3- سوالات تحقیق: 11

 

الف) هدف کلی: 11

 

ب)اهداف فرعی: 11

 

4-  پیشینه تحقیق.. 11

 

5- روش تحقیق.. 13

 

6-  ساماندهی تحقیق.. 13

 

فصل اول ادبیات نظری

 

1-1- جهان سوم. 10

 

1-1-1- مفهوم جهان سوم. 11

 

1-1-2- جنبش ضد استعماری و تغییرات کمّی کشورها 13

 

1-1-3- جهان سوم و اصل حاکمیت دولتها 16

 

1-1-4- جهان سوّم و مسئولیت بین المللی دولتها 17

 

1-1-5- جهان سوم و ملی کردن.. 19

 

1-1-6- جهان سوم و اصل عدم تجاوز به تمامیت ارضی کشورها 20

 

1-1-8-  مسائل و مشکلات کشورهای جهان سوم. 21

 

1-2- جرم و جنایت... 23

 

1-2-1- تعاریف و اشکال جرایم.. 23

 

1-2-2-تعریف مجرم. 24

 

1-2-2-1- تعریف مجرم از نظر حقوقدانان.. 24

 

1-2-2-2- جرم از نظر جرم شناسان.. 24

 

1-2-3- تعریف اصلاح مجرم. 25

 

1-2-3-  اشکال جرایم.. 26

 

1-2-4- کلیاتی درباب جرم شناسی.. 27

 

1-2-4-1- ویژگی های جرم شناسی.. 27

 

1-2-4-2- جرم شناسی نظری... 28

 

1-2-5- مهجوریت جرم شناسی.. 32

 

1-3- بررسی دیدگاه ها و نظریات... 33

 

1-3-1- بررسی دیدگاه های جهان سوم. 33

 

1-3-1-1- نظریه استبداد شرقی.. 33

 

1-3-1-2- ظریه دولت اقتدارگرای بوروکراتیک (گیلرمو اودانل) 33

 

1-3-1-3- نظریه نوسازی... 35

 

1-3-1-4- مدرنیسم و توسعهیافتگی.. 36

 

1-3-1-5- پست مدرنیسم و توسعهیافتگی.. 37

 

1-3-1-6- اصول و مبانی عقلی توسعه یافتگی.. 38

 

1-3-1-7- اندیشه‌های خلخالی درباره مسائل جهان سوم. 39

 

1-3-2-1- نظریه جامعه شناسی دورکیم.. 43

 

1-3-2-2- نظریه انسان شناسی لمبروزو. 45

 

1-3-2-3- نظریه جرم شناسی رادیکال.. 46

 

1-3-3- نظریه های قرن هجدهم و نوزدهم مکتب... 47

 

1-3-3-1- کلاسیک در جرم شناسی.. 47

 

1-3-3-2- دیدگاه بوم شناسی، بی سازمانی اجتماعی و جریان یادگیری... 51

 

 

 

فصل دوم

 

عوامل ایجاد و آثار سو جرم

 

2-مقدمه. 57

 

2-1- بررسى عوامل اجتماعى جرم. 60

 

2-1-1- محیط اجتماعى.. 60

 

2-1-2- محیط اقتصادى... 66

 

2-1-3-  محیط سیاسى.. 67

 

2-2-نظریه های مربوط به پیشگیری... 69

 

2-2-1-پیشگیری در مکتب تحققی و نظریهء عقلانی بودن جرم. 69

 

2-2-2-پیشگیری در نظریه‌های جامعه‌شناسی.. 70

 

2-2-3- پیشگیری در نظریهء مدیریت ریسک جرم. 70

 

2-2-4- پیشگیری در اندیشه‌های مارکسیستی.. 71

 

2-2-5- پیشگیری در نظریه‌های جرم‌شناسی واکنش اجتماعی.. 71

 

2-2-6- گسترهء محدودیتهای پیشگیری... 72

 

2-3- محدودیتهای جرم‌شناختی.. 73

 

2-3-1- محدودیت در نوع جرایم.. 73

 

2-3-2- محدودیت نسبت به افراد. 73

 

2-3-3- محدودیت تکنیکها 74

 

2-3-4-کارایی مشروط.. 74

 

2-3-5-محدودیت در تأمین امنیت پایدار 75

 

2-3-6-کاهش میزان مشارکت مردم. 75

 

2-3-7- محدودیت هزینه‌ها 76

 

2-3-8- جابه‌جایی بزهکاری... 77

 

2-3-9- محدودیتهای حقوق بشری... 80

 

2-3-10- جامعهء تحت کنترل.. 81

 

فصل سوم

 

بحث و نتیجه گیری

 

3-1- فقر و جرم. 84

 

3-2- فقر وتاثیر آن در بزهکارى از نگاه متون دینى.. 87

 

3-2-1- تاثیر فقر در بزهکارى از دیدگاه جرم شناسى.. 89

 

3-2-2-تاثیر ثروت بر بزهکارى... 91

 

3-3-حاشیه نشینی و جرم. 94

 

3-3-1- مفهوم حاشیه نشینی.. 94

 

3-3-2- علل حاشیه نشینی.. 95

 

3-3-3- منبع و مرکز انحرافات و کجرویهای اجتماعی.. 98

 

3-3-4- جهات تاثیر گذار محیط زندگی بر ارتکاب جرایم.. 99

 

3-3-5- اعمال مجرمانه یا بزهکارانه در مناطق حاشیه نشینی.. 101

 

3-4- راهکارهای پیشنهادی در جهت کاهش و پیشگیری از وقوع جرایم در مناطق حاشیه ای... 105

 

3-5- مهاجرت و جرم. 109

 

3-5-1-پیامد های مهاجرت... 110

 

3-5-2-پیری جمعیت های روستایی و جوانی جمعیت های حاشیه نشین.. 111

 

3-5-3- توزیع متباین جنس ها 111

 

3-5-4- مهاجرت در کشورهای جهان سوم. 113

 

3-5-5- از دیگر پیامدهای مهاجرت... 114

 

3-5-6- تاثیر مهاجرت بر جمعیت... 116

 

3-5-7- انواع دیدگاههای مطالعات مهاجرتی.. 118

 

3-6- نتیجه گیری... 121

 

منابع و مآخذ. 130

 

 

دانلود پایان نامه بررسی ریشه اصلی جرم و جنایت در جهان سوم و آثار سوء آن